Nízké povědomí o kyberkriminalitě u českých žáků
Podobný výzkum se uskutečnil v roce 2018, takže bylo možné výsledky porovnat. A nutno dodat, že se znalost kriminálního chování na internetu zlepšila pouze o jednotky procent. To ukazuje, jak náročné a rozsáhlé téma kyberkriminality a její prevence je.
Největší problém měli žáci s určením porušování autorských práv jako kriminálního jednání na internetu. Dle pplk. Ing. Mgr. Tomáše Daňhelka z Úřadu služby kriminální policie a vyšetřování označilo sdílení filmů jako trestné pouze 34 % žáků, přestože se jedná o nelegální aktivitu. Naopak nejvíce považovali žáci za kriminální jednání neoprávněný přístup do počítače a mobilu (více jak 85 %) a phishingový útok.
Navíc se ukázalo, že se někteří žáci sami nelegálního jednání dopouští, a to právě porušováním autorských práv, ale i neoprávněným přístupem k cizím profilům na sociálních sítích.
Výsledky jsou velmi důležité pro preventisty, kteří právě na školách i v různých organizacích realizují přednášky a semináře na téma bezpečnosti v oblasti internetu nejen pro žáky základních a středních škol, ale také pro učitele a rodiče, kteří jsou důležitou složkou jejich výchovy a ochrany proti kyberkriminalitě.
Pokud vás výzkum zaujal a chcete se o něm a celém projektu Kraje pro bezpečný internet dozvědět více, stačí kliknout na webové stránky projektu.
KPBI_Výzkumná zpráva (Infografika).jpg