Jak pomáhá umělá inteligence českým žákům? Je pro ně pomocí, nebo rizikem?
Výzkumná zpráva dokládá, že v průměru více jak 30 % žáků se snaží umělou inteligenci (AI) využít pro rozšíření znalostí nebo také jaké pomocný nástroj pro zpracování domácích úkolů. AI dnes v podstatě dokáže nahradit internetové vyhledávače, protože nejnovější verze nejen, že rovnou sepíšou několik odstavců o požadovaném tématu, ale také k nim dodají zdroje, z kterých čerpá. Může jít tedy o velmi praktický nástroj, který urychluje a rozšiřuje dostupnost informací. Důležité ale také je, aby si uživatel tyto umělou inteligencí dodané informace ještě sám ověřil.
Umělou inteligenci je také možné využít pro překlady z cizího jazyka nebo návrhy řešení různých úkolů.
AI ale představuje i riziko, protože umožňuje neetické využívání v podobě doslovného opsání textu, podvádění při testech nebo zneužití fotografií a videí.
Jaká jsou konkrétní čísla:
- 32,8 % žáků využívá AI jako pomoc s domácími úkoly
- 30,1 % žáků využívá AI k vysvětlení učiva, kterému neporozuměli
- 28,9 % žáků využívá AI k inspiraci
- 27,1 % žáků využívá AI k psaní referátů a školních prací
- 23,7 % žáků využívá AI k tvorbě prezentací
Mezi černější čísla patří:
- 14,5 % žáků, kteří AI zneužili pro pomoc při testech
- 3 % žáků, kteří AI zneužili pro tvorbu deepnude fotografií (tvorba nahých fotografií s využitím obličeje skutečné osoby, například spolužačky/spolužáka)
Celou zprávu s konkrétními výsledky si můžete přečíst na webu e-bezpeci.cz.