České školy a riziko umělé inteligence
Základní tématické okruhy tohoto výzkumu byly:
- Jaký názor panuje mezi učiteli na umělou inteligenci?
- Jsou učitelé připraveni na cílené zavádění umělé inteligence do školství?
- Jaké nástroje AI učitelé využívají a jakým způsobem?
Jak se ukázalo, pedagogové často vývoj AI nepodceňují a z velké části ji berou jako skutečné bezpečnostní riziko a nástroj pro podvádění samotných žáků. Pouze necelá třetina z nich pak AI cíleně využívá, ať už pro vlastní přípravu na výuku, nebo přímo ve výuce.
Kdo naopak lehce podceňuje rozvoj a využití AI, jsou samotné školy, kterým dosud ve většině chybí interní předpisy, jak AI na školách korigovat, nebo jak s ní pracovat, aby se stala skutečnou pomůckou a hodnotným nástrojem, nikoliv rizikem.
Dílčí výsledky výzkumu jsou následující:
- 34 % pedagogů potvrzuje, že žáci AI zneužili k podvádění
- Přes 27 % učitelů využívá AI k přípravě na výuku
- Přes 15 % učitelů využívá AI přímo při výuce
- 70 % škol nemá AI regulovánu žádnými vnitřními předpisy
Celá prezentace je ke stažení na webu e-bezpeci.cz